Транзиција из јаслене у вртићку групу представља важан и емотиван тренутак у животу детета, али и родитеља.
Ове године сестре-васпитачи из јасли „Палчић“ су почетком септембра месеца боравиле у млађим групама у вртићима „Фића“ и „Мића и Аћим“, како би пружиле подршку деци и колегиницама и створиле пријатну атмосферу, помогле у упознавању простора и рутина у новом објекту.
Програм подршке развијању капацитета за примену Основа програма ПВО Године узлета у Србији ПУ Врачар, вртић- језгро промене “Мића и Аћим“ активно учествује, од месеца маја, у развијању Модела заједнице професионалног учења (ЗПУ) који је развијен је у оквиру пројекта Инклузивно предшколско васпитање и образовањеМинистарства просвете, науке и технолошког развоја чију реализацију финансира Међународна банка за обнову и развој (број 8693YF), као и у оквиру потпројекта Програм подршке развијању капацитета за примену Основа програма ПВО Године узлетау сарадњи са Министарством, Канцеларијом УНИЦЕФ и Института за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду.
Један од циљева Програма подршке развијању капацитета за примену Основа програма ПВО Године узлетајесте креирање модела заједнице професионалног учења Од рефлексије о акцији до рефлексије за акцијукоји ће повезивати практичаре на нивоу једне и/или више установа. Модел је усмерен на оснаживање стручних сарадника и васпитача и медицинских сестара васпитача да критички и рефлексивно преиспитују, мењају и развијају своју праксу у сарадњи са колегама у вртићу, као и са колегама из других предшколских установа. Кључни актери у овом моделу су: координатори хоризонталне размене из Уницефа(организациона и стручна подршка за установе које су кренуле са применом Основа програма 2019. године), сарадник за развој рефлексивно-социјалне праксе2(организациона и стручна подршка за установе које су кренуле са применом Основа програма од 2020. године и после), координатор хоризонталне размене из ПУ/вртића3 и васпитачи из предшколске установе.
Модел заједнице професионалног учења има два циља:
- овладавање колаборативним техникама учења и техникама које покрећу различите нивое рефлексије које ће помоћи практичарима да промишљају и преиспитују сопствену праксу, размењују своје увиде и планирају промене у пракси;
- континуирано мењање, грађење и развијање професионалних знања и вештина, као и личних уверења и вредности, кроз сарадњу и дијалог са колегама у подржавајућем окружењу.
РАЗВИЈАМО ЗАЈЕДНИЦУ КОЈА УЧИ
Удружење "Пријатељи деце Врачара" у сарадњи са Секретаријатом за спорт и омладину и Предшколском установом "Врачар", организовало је традиционално шарање ускршњих јаја у вртићу "Мића и Аћим".
Пројекат је одржан 28.04.2021. у 11 часова.
Град Београд - Секретаријат за спорт и омладину допринео је и у значајној мери помогао реализацију овог пројекта обезбеђивањем неопходних средстава за финансирање.
У овом месецу смо завршили наш пројекат „Од ћебета до брода“. Конструисан је велики брод у коме су учествовала деца и васпитачи. Брод је уз помоћ точкова постао мобилан и представља најлепшу целину наше собе, коју деца могу свакодневно премештати. Такође, прославили смо и наш пројекат, али на другачији начин него до сада. Деца су се костимирала и представила свој пројекат кроз две композиције у броду, које смо снимили и послали родитељима на Вибер групу.
Наш механизам је прорадио када смо у групу унели различите врсте материјала: дрвене, пластичне, картонске цеви, шрафцигер, шрафове различитих врста, матице, имбус кључеве и разноразне намотаје. Део собе постао је права мала радионица где деца слободним нахођењем и властитим идејама проширују своја искуства и продубљују знања. Машина је настала и механизам се покренуо. Избегли смо струју и мотор са горивом па су деца одлучили да погон буде механички и да се покреће ручно.
Идеје нам свакодневно надолазе а једна је да проширимо механизам и направимо још једну исту машину како би се погон проширио. Тренутно у сарадњи са родитељима прикупљамо још материјала за проширивање механизма.
Старија група 1
У договору са децом износимо кућице и бубице у хол вртића. Деца распоређују бубице где која може да живи, допремају храну до скровишта. Уз музику и песму испраћемо бубице и тиме уједно прослављамо пројекат „Бубица из маштеˮ.
Средња 1 група
Кућица за глисте
У оквиру новог пројекта који се надовезује на претходни, бавимо се истраживањима о разним животињама, као и бризи о њима, па у дворишту вртића правимо кућице за глисте.
„Плазма кекс“ за животиње
Користили смо сваки дан када је било лепо време, па смо у дворишту вртића, осим кућица, правили и храну за животиње.
Кућица за врапце
Дете из групе донело је кућицу за врапце којој смо пронашли место на дрвету у дворишту вртића. Сваки дан смо убацивали храну и зрневље и надали се да ћемо затећи новог становника у њој.
Група: Предшколска 1
Половином септембра, уношењем провокације коре од дрвета и дрвених облица мања група деце се интересује како настаје папир и машина за прављење папира. Истражујући процес прављења папира и изглед машине уочавамо да децу у суштини занимају механизми. Сада трагамо и прикупљамо одговарајуће делове, организујемо и припремамо наше механизме.
Старија 1 група
У оквиру пројекта ,,Свако има своје место на планети” почели смо са опремањем посебне просторне целине која садржи разне мапе, енциклопедије, животиње, камење... Деца су учествовала у опремању прављењем дрвећа, доношењем камења, док су родитељи донели мапе (постер и подлоге). Настављамо да обогаћујемо просторну целину у складу са развијањем пројекта.
Средња група 2
Деца су уочила бубице у дворишту вртића и запитали смо се како можемо да им помогнемо. Одлучили смо се да их заштитимо од ветра и кише. Откривају термите у пању и прате њихово кретање и доносе им храну. Подстакнути сликама које су донели од куће (пројекат иде кући), деца предлажу да направимо склоништа од природних материјала. Прaве „Хотел за бубицеˮ. Договарају се шта се у хотелу све налази.
Средња група 1
Половином септембра уносимо „Ћилим“ као провокацију. Мања група деце почиње да коментарише на шта им ово личи и шта могу од „ћилима“ да праве. Неки од коментара су били: “Ко уђе у овај брод, спашава се“, „ Да би се „ово“ померало мораш да ставиш штап и скинеш мајицу“. Данима траје игра на „броду“. Откривамо да децу интересује брод као конструкција и оно што га покреће. Да би све ово учинили што реалнијим започињу израђивање „брода“ од ћилима, штапа, завесе и море (пластичне кесе)... Пројекат и даље траје.
Током разговора са васпитачем група дечака поставља питање „Зашто у вртићу нема тобоган за аутиће?“ Након овога деца почињу са цртањем плана за прављење тобогана за аутиће и лифта који би подизао аутиће на тобоган, користећи кутије, канапе, пластичне цеви, деца конструишу лифт, о проблемима на које наилазе дискутују са васпитачима и међусобно. На довршеном тобогану који је обележен бројевима, деца спуштају аутиће, мере до ког броја је аутић стигао (коју је раздаљину прошао) и бележе резултате на папиру.
Припремна предшколска група
Деца су се играла испод компјутерског стола и то су назвала пећином. Поставили смо им провокације у виду фотографија пећина. Мајка „експерт“ нам је пројектовала скицу пећине коју ћемо ми направити у дворишту вртића од рециклажног материјала.
Млађа група 3
Резерват животиња – октобар 2020.
На слици је резерват животиња настао током игре у соби предшколске групе, а у оквиру пројекта „Мапе“. Размишљали смо где бисмо све волели да стигнемо помоћу разних мапа и стигли смо до резервата.
Слика са лупом и инсектима – октобар 2020.
Инсекти у стаклу су убачени као средство да се прошири игра прављења резервата у оквиру пројекта. Деца су их назвала новим становницима резервата, а лупе су биле прво средство које су узели за проучавање малих бубица.
Пано – октобар 2020.
На слици је део процесног паноа где се пројекат из куће вратио у вртић. На паноу су радови настали са децом и родитељима заједно. У питању је истраживање о резервату природе и животиња.
Предшколска група 1