СТРАНИЦА СЕ УРЕЂУЈЕ
PU Vračar
Предшколска установа Врачар
Бјелановићева бр. 2 Београд
Радно време
Понедељак - петак
7:00-15:00

ИГРА: „ИМАМ ЧАРОБНУ МОЋ“

      Игра представља вежбу невербалног изражавања.

        Потражити мирно место и код деце створити потребно расположење да чаробни штапић може  покренути невербално представљање  функција разних ствари из свакодневног живота.

Учесник са чаробним штапићем додирује једног по једног и при томе изовара по једну реч коа означава неки познати предмет.

Сваки учесник додиром чаробног штапића стиче способност да покретима прикаже разноврсну практичну употребу предмета који је именован.

     Неки примери из праксе:

  • ЛОПТА- Имитативно  „бацање“, „хватање“ замишљене лопте, убацивање замишљеен лопте у кош...
  • ПТИЦА - покрети „летења“, „кљуцања“, „лепршања крилима“..
  • ВОДА - „испијање“, „умивање“, „пливање“..

 

Код млађих играча дозвољена је помоћ осталих/ одраслих који учествују у игри.

 

 

ИГРА: „ЈА САМ ПТИЦА; А ТИ БАЛЕРИНА“

    Игра обухвата неограничен број играча. У подели улога бира се играч који поставља  задатак и играчи  који су жири за оцењивање успешности извршених задатака. Играч који поставља задатак изговара реч којом се означава један предмет  или биће. 

     Он нпр. каже: Претвори се , претвори се у мачку,

Тада сви играчи, у исто време,  својим телом треба да што боље представе облик тела мачке.

Жири именује најуспешнијег играча. Најуспешнији играч преузима улогу  оног који поставља задатак и тако се игра наставља. На крају,  сваки играч узима улогу оне фигуре  коју је у току игре најбоље представио и цела група играча се претвара у позорницу различитих ликова. Игра је значајна и по томе што у њој није све унапред дато , тако да деца могу самостално да стварају ликове и обликују фигуре.

 

 

ИГРА:  „РАДИ ШТА ТИ СЛИКА КАЖЕ“

Припремити неколико апликација са разноврсним садржајем  (могу слике које обухватају живу и неживу природу) У недостатку готових сличица, исте се могу исецати из илустрованих часописа, каталога и сл.  Старији узраст деце може и сам нацртати а затим изрезати потребне сличице.

Све апликације стоје на равној површини са лицем слике окренутим надоле.  Свако узима по једну сличицу и пошто погледа садржај показује  осталима.

Његов задатак је да покретом  или читавом радњом  представи оно  што види на слици. Други учесници могу, ако је то потребно, предлажу или сугеришушта још може да уради да би боље и потпуније представио слику ( нпр. труба- имитирањем звука трубе; књига- прелиставањем и сл.) . Кроз ову игру деца добијају драгоцена знања о садржају слика и обогаћују своја искуства.

 

 

                                                                                              УЖИВАЈТЕ У ЗАЈЕДНИЧКОЈ ИГРИ!

  ПРЕДЛОЗИ ЗА ИГРЕ КОД КУЋЕ  9

  Настављамо са нашим предлозима игара за нови дан.

 

   ИГРА:   НАРОДНА КЊИЖЕВНОСТ

 

           Народна књижевност, посебно бајке обилују необичним ликовима и чаробним предметима.

           Искористите читање или причање бајки за наставак игара типа:

 

           - Моја снага је у ...

 

           - Када бих имао чаробну моћ...

 

           - Мој чаробни предмет је...

 

           - Он ми помаже да ...

 

           - Мој рецепт за чаролију и сл.

 

        Нека свако од вас нацрта свој чаробн предмет, своју чаролију, коју може да користи у другим различитим ситуацијама.

 

    ИГРА: ДАЈ МИ РУКУ ДА ТЕ ВОДИМ

 

         Свако од вас у породици  опцрта своју шаку и изрезује( мања деца уз помоћ родитеља) , затим украшава како ко жели.

         Прави се групни рад- наше руке. Игра се даље наставља- препознај чија је која рука...

         Наставак игре- ко најбоље познаје ове руке, ко најчешће држи ову руку у својој, кога ове руке најчешће мазе,ко воли ове руке и сл.

         Игра и пару- дај ми руку да те водим- социјална игра за узајамну подршку- једна особа жмури а друга је води по одређеном путу.

 

    РАДИОНИЦА- ОГРЛИЦА ОД ЛЕПИХ РЕЧИ

 

        За сваког члана породице се припреми огрлица која се састоји од онолико кружића(перлица) колико вас има.

        Огрлица иде од једног до другог члана породице.Свако свакоме пише или црта лепу поруку.

        Свако своју огрлицу стави око врата.

        

 

 

                                                                          Уживајте у заједничкој игри!

                                                                          До сутра и нових игара!

 

ИСТРАЖИВАЧКЕ И ЛИКОВНЕ ИГРЕ

  1. Први предлог је пример за истраживачке активности.

За овај експеримент потребно вам је:

- дубок тањир

- пола чаше млека (1-1,5 dl)

- боја за колаче у бочици

- 1 штапић за уши

Сипајте млеко у тањир, пажљиво додајте боју за колаче, прво једну кап, а после ћете сами проценити колико вам је потребно како би настао цртеж у тањиру. Потом узмите штапић за уши и лагано повлачите штапићем по површини млека додирујући боју коју сте претходно ставили. Немојте да стављате цео део на коме се налази вата, него толико да можете да повлачите.

  1. За ову игру потребно вам је:

- 1 сламчица

- пластична амбалажа попут амбалаже за хидроген (100 ml)

- било која темпера, боја за колаче

- папир дебљи, хамер

У амбалажу сипати воду и убацити боју по жељи. Потом капнути на папир, хамер и помоћу цевчице дувати. На тај начин истраживати куда и како се путања течности креће.

  1. Пример једне ликовне технике. За ову технику вам је потребно:

- 1 бела свећа или бела воштана-уљана пастела

- бели папир

- водене боје

Дати детету бели папир на коме треба да нацрта своју тајну, омиљену играчку, особу, тј. шта оно жели. Када дете нацрта, прећи воденим бојама преко цртежа.

Исто тако можете да узмете мали селотејп и излепите на папир (кућу, цвет, лопту, облак, троугао, квадрат итд.), пређете воденим бојама преко преко поља где нисте лепили селотејп (а можете и преко селотејпа). Сачекате да се мало осуши, а потом одлепите селотејп.

  1. „Скривени конци„ за ову игру вам је потребно неколико конаца различите дебљине, мало боје (туш, темпера итд.) и чист папир.

Предложимо детету да умоче неколико конаца у боје које желе и да их пажљиво ставе на папир. Потом пресавију папир, и док једном руком чврсто држе, другом руком полако извлаче конце. Деци можемо понудити фломастере, бојице да доврше ове радове ако желе.

  1. Сликамо кликерима

У поклопац од картонске кутије ставити чист папир, а на њега неколико кликера претходно умочених у неколико боја или само у једну. Дете узима поклопац у руке и покретима лево- десно, горе-доле, кликери остављају обојене трагове.

Настављамо са нашим предлозима игара за нови дан.

 

    ИГРА:ПРСТ ПОСТАЈЕ ЛУТКА

 

               Родитељ црта лутку на свом кажипрсту. Тако нацртана лутка почиње разговор са дететом или децом на различите теме које децу тренутно заокупљају или родитељ жели да сазна о детету..

               У следећем кораку деца цртају себи лутку на прсту уз помоћ родитеља, као и сви чланови породице.

               Лутке почињу међусобно да разговарају; импровозујте разговоре, сходно тренутној ситуацији у вашој породици.

               Лутке се могу водити у шетњу, или успављивати уз неку успаванку, певати ваше омиљене песме и сл.

 

       ИГРА:ДАН ЉУБАВИ

 

                За игру потребна једна коцка чије су стране обложене са 6 различитих боја.У тим истим бојама постоје беџеви изрезани од папира.Сваки члан бира по један беџ-једну боју.

 

                Коцка се баца и на коју боју стане, тај члан ваше породичне заједнице треба да ураде неки задатак. Нпр. да се загрле, да нешто отпевају, осмисле неки покрет, одрецитују и сл.

               Задаци могу бити најразличитији прилагођени тренутној  ситуацији.

  

      ИГРА: РАДИОНИЦА- ВЕЛИКО СРЦЕ

 

            Свако од вас смисли  лепу поруку за сваког члана породице, коју ће нацртати и написати ( деци која не знају да пишу уписују  родитељи) и уручите једни другима. Читати наглас поруке, подравати сваку са „браво“, „супер“...

            Наставите даље игру: СРЦЕ. Срце као симбол за приврженост, љубав, разумевање. Своје прсте, па руке, па тело претварајте у једно срце.

             Срце слагалица- велико срце од папира изреже се на онолико делова колико вас има у породици. Свако на свом делићу папира црта оно што жели, а што говори о љубави у вашој породици.

              Слагалица се спаја и добија се велико срце.

Настављамо са нашим предлозима игара за нови дан.

Ово је игра која може трајати неколико дана.

Потребна вам је је свеска или неколико белих папира, које ћете спојити и направити вашу Маштованку.

Нека свако од вас- и деца и родитељи направи своју Маштованку,биће вам сигурно драга успомена, а и драгоцено проведено време са децом.

Започните стварање ваше Маштованке. Желимо вам успех.

           Договор са децом: Данас правимо нашу књигу маште. Земља маште је највећа на свету, из ње излазе слике, песме, бајке... а у њој живе виле, вилењаци, мали анђели, облаци чаробњаци....У земљу маште се стиже лако само треба да се опустимо и кренемо...На пут маште водиће нас Вила- Маштованка.Она је лепа, добра, зна многе приче...

           Следи задатак: цртамо Вилу Маштованку и смишљамо причу коју би волели да нам она исприча. ( причу можете заједно са децом осмислити)

           Даљи ток приче: У врту Виле Маштованке расте разно цвеће које шири чудесне мирисе и боје, а ноћу пева најдивније песме.

           Хајде да нацртамо то цвеће ( на новој страници свеске) и пробајте да смислите њихову песму. Отпевајте песму цвећу, или о цвећу, или оно што ви желите у датом тренутку.

           Даљи ток: Један од добрих пријатеља Виле Маштованке је Мађионичар. Њему можете да поверите своје тајне и да га питате што год хоћете...

           Нацртајте га и смислите питања или тајне за њега.

           Даље: У  свету маште постоји Срцолист, који брише све бриге, који хоће свима да помогне и који има велико срце.

            Нацртајте га и кажите му ваш проблем.Разговарајте о вашим заједничким проблемима.

           Даље: Изнад врта Виле- Маштованке стално кружи Облак Чаробњак. „Шта то из облака пада. Да ли је киша, какав град то бонбоне баца Облак Чаробњак“

           Нацртајте га.

           Даље: А какво би то маштање било да у њему нема Чаробне књиге:

                „Она уме са децом да расте

                Кад ноћ падне она светли

                Зима кад дође у сновима њеним

                Гнезда свијају ласте“.

           Своју тајну реци књизи и нацртај је.

           Даље: Из књиге излете Лептир манекен.Ево вам прилике да будете модни креатори.Размислите сада у каква би крила обукли лептира. А када би ви имали крила где би одлетели?

            Нацртајте,кажите, напишите.

           Даље: У свету маште влада љубав, сви се воле и сви су срећни. Ко се коме допада и за вас питање важи, размисли па ми кажи.

           Увек прво нацртајуте, затим  разговарајте  о љубави и све то  забележите.

           Даље:Ћилим Летач такође живи у свету маште и он може да вас одведе где још нисте били..(нацртајте то место)...

           И на крају нашој машти овде је крај ...Ви можете сами наставити даље и смишљати нове ликове из маште...

 

Напомена: идеја за ову игру настала из књиге „Маштованка“, аутора Невене Витошевић

До сутра и нових игара!

 

Настављамо са нашим предлозима игара за нови дан.

  

ИГРА: ПРАТИ МЕ

Препреке распоредити по соби: столицу, канту, неку играчку... Почетни положај за игру је формирана колона. Најбоље је да родитељ започне игру тако што ће водити колону. Док се крећу, пре него што промени правац вођа дефинише промену на пример: сада скрећем лево; сада идем око... сада идем преко, сада идем испод...сада скакућем на једној нози, сада правим мале/велике кораке...

Када се затвори круг, следећи играч преузима позицију на челу колоне.

 

ИГРА: ТРАГАЧ

Један од учесника изађе из просторије док остали не сакрију неки предмет. Када га сакрију, позивају га да уђе и тражи шта је скривено. Помаже му се на тај начин што сви пљескају шаком о шаку, јаче кад се приближава, а слабије приликом удаљавања.

Могућа је варијанта за старију децу да упућују према предмету погледом.

 

ИГРА: ПРОДАВНИЦА ИГРАЧАКА

Заједно поређајте разноврсне играчке у делу простора који сте договорили, тако да буду свима видљиве.  Договорите ко ће први бити продавац. Свако од купаца бира играчку коју жели и добија је кад успе да прецизно опише не именујући је и не показујући прстом. Продавац води рачуна и о томе да опис буде комплетан. На пример: ако тражи оно гумено, треба му понудити све гумено (лопту, лутку...), играчку добија тек када опис буде потпун да нема дилема.

 

Уживајте у игри са вашом децом.

 

Настављамо са нашим предлозима игара за нови дан.

 

ИГРА: ГРАЂЕЊЕ

Са децом на гомилицу прикупите различите играчке и предмете ради прављења комплета за игру.. Класификујте их по бојама, а затим започните игру. Сваки учесник даје задатак у односу на расположиви материјал,  на пример: стави зеленог диносауруса у кућицу зелене боје, око кућице се налази дрвеће, кућица стоји на трави...

Када свако направи своју сцену за игру  један учесник мења неке елементе (на пример: зеленог диносауруса ставља у жуту кућицу...) док остали жмуре. Када открију све што је замењено следећи учесник мења.

 

ИГРА: МИРНЕ „ЖМУРЕ“

Један од учесника је испред импровизованог паравана (предлог окачен чарсаф на оквир врата), а остали иза. Један учесник подигне руку, а жмура погађа чија је. Исто се може поновити са ногама или тако сто се кроз мали отвор покаже само нос, око...

 

ИГРА: ШТА ЈЕ ИСПОД

Поставити на под разне предмете познате деци из свакодневне употребе. Прекрите их платном. Један по један учесник завлачи руку испод платна и додиром  покушава да га препозна. Старија деца док додирују предмет описују неке његове особине, а остали погађају који је предмет на основу описа.

 

ИГРА: СЛИКА ОД ОБЛИКА

У зависности од узраста деце припремите сами, или заједно са њима, што више различитих геометријских облика различитих величина, од новина, папира у боји, тканине. На подлози свако за себе ствара своју слику, а касније је заједно уклапате у целину.

Варијанта ове игре је да направите печате од кромпита у облику круга, троугла, квадрата, правоугаоника. Отискивањем свако ствара своју слику, а затим је уклапате у једну.

Уживајте у игри са вашом децом.

Васпитање у породици је природан процес који резултира из наћина живота у њој, међусобних односа поверења, љубави између њених чланова, атмосфере...

              Дете у породици стиче свест о самоме себи, искуства о животу, људима, међусобним односима. Вртић се неминовно  ''уплиће''  у породично васпитање. Док родитељи у подизању и васпитању у главном имају спонтани став (и то је најчешће онако како су њих васпитавали), васпитачи пак смишљено усмеравају развој детета, поштујући одређена психолошка и педагошка знања.Само заједно  се могу постићи добри резултати -  уз сталну међусобну размену.

              Дете које је вољено и поштовано уважава ограничења од стране одраслих, одлаже своје потребе, чује примедбе и труди се да коригује своје понашање.Дете које се стално ограничава, не поштује и и уважава има слику о себи да је непослушно и неваљало.Размажено дете је несигурно дете.Оно стално проверава да ли га околина воли и тестира околину, желећи да га неко запази.Знајте да послушно дете није идеално дете!

              Нека врста реда у дететовом понашању мора да постоји, али не треба наметати круту контролу без уважавања детета и његових потреба.Забране морају имати смисао, дете мора да их разуме и никако се не сме инатити са дететом.

 

              Игра је основна дечја активност. Важна је као и храна, и сан, и пиће. Како се можете играти?

  • Док спремате стан, дајте и детету једну крпу, да и оно ''брише''
  • Док постављате сто, дајте детету да приноси ситније предмете (салвете, кашике...)
  • У дечјој соби одвојте простор где ћете залепити велики папир. Дете са 3-4 године има потребу да се ликовно изражава; тако ћете спречити да не црта по зидовима и намештају. Учествујте и ви са њима.
  • Деца воле необликован материјал пластелин, тесто, различите врсте папира да гужвају, цепају...
  • Измишљајте са децом једноставне приче, читајте, разговарајте.
  • Помоћу лутке која је незаменљива дечја играчка, дете ће се лакше ослободити страхова, проблема.Проблем се лакше решава ако је то ''луткин проблем''.
  • Игре са лоптама и различитим коцкама су увек добродошле, као и игре уз музику и покрет.

 

              У игри покушајте да будете дететов партнер; то подразумева неговање међусобног поштовања и поверења.Спустите се на ниво детета, седните на под.Шта видите из перспективе у којој се дете стално налази?Замислите како би сте се осећали да вам неко дупло виши од вас стално говори шта треба радити.

              Увек будите доследни у испуњавању обећања које сте дали.

 

              Размислите: Да ли сте се некада одрекли нечега да би сте се приближили детету?

             Дете које има родитеља за партнера лако се препознаје:

  • Није сувише мирно
  • Радознало је
  • Схвата када му се нешто објасни
  • Није ''добро'' само у присуству родитеља,већ и у другим приликама
  • Дружи се са другом децом
  • Кад је потребно тражи помоћ
  • Зна да се радује.

 

              У игри дете најбоље покаже своје страхове, тешкоће и себе самог.

Настављамо са нашим предлозима игара за нови дан.

 

ИГРА : САСТАВЉАЊЕ ПРИЧЕ НА ОСНОВУ ЗАДАТИХ РЕЧИ ИЛИ СЛИКЕ

 

               Игра може имати различите варијанте зависно од узраста и могућности деце.Варијанте могу бити:

  • Нађите неку слику, састављајте са децом причу на основу те слике, тако што ће свако од вас рећи по једну реченицу, други настављати и тако редом док прича не буде готова. Илуструјте ту причу, сви заједно, као групни рад или свако од вас појединачно и направите изложбу радова. Деца ће бити задовољна што заједно учествујете у активности, а ви ћете можда открити неки ваш нови таленат.
  • На сличан начин можете стварати причу на основу две или више слика, на основу једне или више речи...
  • Читање прича је за децу корисна активност. Преуредите или формрајте дечју библиотеку у кући, правите избор сликовница и књига заједно са децом, организујте сваког дана у одређено време, „време за читање“. Користите различите начине читања – читање са предвиђањем, са паузама и разговор са децом „шта мислите шта ће се десити“; или завршавајте познату причу онако како ви желите;

мењајте садржај већ познате приче или бајке тако што ћете додавати нове ликове или мењати карактер већ постојећих ликова...

играјте се , стварајте и уживајте са децом. Забелеите све ситуације које вам се учине важним, водите дневник, биће вам драгоцено искуство када се све ово заврши.

 

ИГРА:  ОДГОНЕТАЊЕ НЕПОЗНАТОГ ПРЕДМЕТА ИЛИ ЗАНИМАЊА

 

            Нека неко сакрије одређени предмет – дете или ви. Остали постављањем питања покушавају да одгонетну о ком се предмету ради. Ко први погоди о ком се предмету ради, има право да сакрије нови предмет.        

          Исто се може играти и са погађањем занимања.

          Ова игра прилагођена је за старију децу и врло је корисна да подстицање деце да постављају питања, слушају друге, размишљају.

 

 ИГРА:СВЕ ДУГИНЕ БОЈЕ

 

        Уводни део: крећите се кроз простор и свако треба да додирне нешто црвено, зелено, плаво, жуто...

        Следи разговор- шта је дуга, где и када се јавља, колико има дугиних боја...

        Урадите групни рад на великом папиру - заједничку дугу; поставите дугу негде у простору, испод које семоете провлачити и пожеле неку жељу.

         Забележите жеље, анализирајте их, која се жеља може одмах остварити, испуњавајте једни другима жеље које су реално оствариве...

 

        Уживајте у игри са вашом децом.

 

 

Настављамо са нашим предлозима игара за нови дан.

 

 ИГРА:  ШПАЛИР

Окупите се сви заједно – деца и одрасли, на месту  у стану, које сте већ договорили са децом да ће то бити место за вашу заједничку игру; нека то постане ваша дневна рутина, можете одредити време за игру током целодневног режима дана.

Одредите „пут“ којим ће свако од вас проћи, а остали чланови ће му упућивати вербалне или невербалне поруке, наравно лепе, позитивне, подстицајне. Нпр. поносна сам на тебе што си помогао сестри да среди своје ствари, волим што бринеш о брату...и слично сходно томе што су деца тог дана урадила, или загрлите јако дете, реците му лепу реч...Такође подстичите децу да то исто ураде вама. Сви треба да прођете тај „пут“ и то неколико пута, да добијете што више подстицајних, позитивних порука.

У наставку игре разговарајте о томе како сте се осећали док сте пролазили и добијали поруке, шта вас најчешће развесели, насмеје, растужи, уплаши...

 

ИГРЕ: СВЕТ У НАШИМ БОЈАМА

       Разговарајте о бојама које вас окружују, ко коју боју воли и зашто и сл. Разговор усмерите на значење појединих боја. Нпр.

         - црвена- је сјајна, топла, подстиче снажне емоције, поправља расположење...

         - жута- делује подстицајно, изазива радост и весеље,

         - наранџаста- делује весело, привлачи пажњу, изазива осећања животне радости и топлине,

         - зелена- делује благо, одмара вид, ствара унутрашњи мир,

         - плава- даје осећај сигурности, уравнотежености, подстиче концентрацију,

         -љубичаста- делује мистично, очаравајуће, тајанствено,

         - бела- хладна, стерилна, замара...

 

        Следи игра- Да сам боја-  замислите да сте нека боја и кажите шта би онда урадили како би улепшали свет. Подстичите необичне одговоре.Затим наставите са игром: Свет у нашим бојама- појединачне одговоре свих вас обједините у једну лепу причу о необично лепом месту, где би се сви добро и лепо осећали. То место нацртајте заједно  на великом папиру, окачите у ваше простору, сликајте, пошаљите...

 

        ИГРА: КАЛЕНДАР

          Набавити неколико зидних или стоних календара. На њима почните да  бележите  различите важне датуме за вас и децу:

          рођендани, празници, важни догађаји, одбројавање колико дана има од.. до...

          Свако  од вас има свој значајан дан , уцртајте га у календар.Нека значајни дани буду по избору деце и вас.  Причајте о томе.   Илуструјте све што пожелите. .

 

 

 

 

ОБЈЕКТИ

  • Вртићи
  • Јасле
  • Припремни предшколски програм