PU Vračar
Предшколска установа Врачар
Бјелановићева бр. 2 Београд
Радно време
Понедељак - петак
7:00-15:00

Игра: Свет сенки

За ову игру требаће вам само папир, фиуре/различити предмети и бојице. Поређајте празне папире један уз други (корисно би било залепити их лепљивом траком по ивицама на под), а потом поређајте играчке, фигуре, ситне предмете тако да сенка свих предмета пада на папир. Предложите детету да пресликава предмет по предмет који изабере, вођено сенком на папиру. Започните причу са дететом на основу сенки које дете оцртава, па додавањем предмета заједно ширите и богатите причу. Може се радити о фигурама животиња, које ће једна по једна “улазити у причу”. Подстичите машту питањима: Шта ова животиња ради у свету сенки, куда је кренула? Детету препустите да боји сенку како жели, нека додаје сваком предмету у “свету сенки” нова својства. 

 

Игра: Морепловац

Сипајте воду у дечју каду, а потом ставите унутра играчке или предмете које имате у кући, а који плутају (лоптице, пластичне чепове...). Ставите све што је лако и одрживо на површини воде, како играчке не би потонуле. Дајте детету кутлачу или хватаљку за лед, роштиљ, помоћу које треба да извади играчке из воде и стави их у чинију коју сте припремили. Играчке могу бити и различитих облика или боја, тако да дете може да их разврстава у више чинија према одговарајућем критеријуму.

 

Игра: Пантомиме осећања

Потребан материјал: Припремљене картице са различитим ситуацијама (нпр. “Тужна сам јер сам пала”, “Радујем се одласку на базен”, “Љута сам јер нисам добила 5”, “Свиђа ми се ова игра”, ”Не желим да се играм са тобом”, ...

На цедуљама од папира или картона исписати различите ситуације које приказују неку од емоција или реакција на одређено дешавање у животу. Можете осмишљавати и исписивати цедуљице заједно са децом, па их све убацити у чинију и промешати. Након извлачења сваки учесник треба да прочита у себи ситуацију и покуша да невербално представи дату ситуацију осталим учесницима.

 

Игра: Јабука на концу

Потребан материјал: јабука или више њих (зависно од броја играча), конац и лепљива трака

Јабука на концу је једна од једноставнијих, али и занимљивијих игара, у којој могу учествовати сви чланови породице. Ове игре су вероватно и родитељи играли када су били мали. Потрбно је да конац вежете за петељку јабуке, тако да јабука не спадне у току игре, затим, одмерите дужину конца која је потребна да би јабуку и конац окачили на плафон, о врата, греду или нешто слично, како би јабука могла да виси. Сви играчи ставе руке иза леђа и покушају без коришћења руку да поједу јабуку. Ко први поједе јабуку побеђује.

 

Игра: Поглед с облака

Потребан материјал: Стари чаршав, завеса за каду, велики хамер или картон, лепљива трака, фломастери или темпере

Чаршав, завесу или картон причврстите лепљивом траком за под. Можете на интернету пронаћи слику неке мапе или план града као инспирацију. Покушајте да са дететом нацртате план вашег насеља или неког града који заједно измислите. Нацртајте основу – улице, куће школу, болницу, полицију, маркет, бензинску станоцу...Заједно офарбајте објекте. Можете нацртати и ливаде и ставити пластичне животиње на њих, увести у игру лутке које ту живе или узети играчке аутиће и провозати их путевима. Будите маштовити – ваш план града је можда готов, али права забава ту тек почиње! Маштајте заједно о животу становника вашег чудноватог града и авантурама кроз које у њему пролазе.

 

Игра: Фантастична прича

 Потребан материјал: Разни садржаји са сликама ( часописи, магазини, сликовнице, бојанке, каталози, рекламни материјал...), маказе, лист блока или нотес или свеска, селотејп трака, лепак.

Док прелиставате са дететом старе часописе, каталоге, које имате код куће, препустите детету да исече слике које му се допадају. Припремите папир већег формата и понудите детету да изабере слике, да их залепи на папир, а онда на основу слика причајте причу. Може прво дете, па зартим Ви, као и сви други укућани спремни за игру. Приче можете записивати и изнова и изнова их причати, са поруком: « А сада другачија прича».

 

Игра: Картон  - кош

За ову игру потребни су вам: картонске амбалаже од јаја, боје (фломастери, темперте, водене боје...), лоптоце или изгужвани папири.

Картонске амбалаже од јаја обојите тако да свака рупа или низ рупа буде обојен другачијом бојом. Свака боја носи одређен број поена. Потом поставите обојене картоне на различиту удаљености покушајте лоптицама или згужваним папирима да погодите обојене рупе, тако да скупите што више поена.

 

Игра: Мапа - скривалица

Да бисте играли ову игру потребни су вам папир и оловка.

Чувену игру топло - хладно можете играти и на другачији начин. Играч који сакрива предмет нацрта мапу стана која показује путању од места на ком креће потрага до места на ком је скривени предмет. Може се убацити више предмета који се траже, “лажне мапе” или нешто друго чега се играчи досете током игре.

 

Игра: Најмоћнији облик

Узмите лепљиву или креп-траку ( уколико немате можете и на папиру да нацртате) и направите различите облике ( круг, кавдрат, правоугаоник, троугао) на поду или тепиху. Затим тражите што више различитих предмета у простору чији се облик уклапа у нацртане облике – када пронађете предмет, поставите га унутар нацртаног облика. Победник може бити онај који је пронашао највише предмета. Пребројте којико где има предмета, упоредите и прогласите најмоћнији облик.

ИГРА: СЛИКА ЗА МОЈУ ОМИЉЕНУ ПРИЧУ

У кутку књига са децом разговарамо о књигама које највише воле.

Потребан материјал: прибор за цртање.

Свако дете узима своју омиљену књигу, а затим бира  место где ће разгледати  илустрације из књиге  и тако се подсетити целог њеног садржаја.  Затим  на папиру треба да нацртају део садржаја из приче  који им се највише свидео.  На овај начин може се видети како деца виде личности  и догађаје из прича (дивљење, идентификација, сазнање..) Интересантно је сазнати како и колико илустрације  из књига  утичу или не утичу на избор садржаја  који ће сама цртати.

 

ИГРА:  ИСПРЉАЈ СЕ – ПА ШТА?

Потребан материјал:

 Земља из старе саксије

 Вода

 Фолија

 Варјаче и кашике

 Мале чиније и послужавници

 Темпере, водене боје, четкице

Ослободите простор у кући, на тераси или у дворишту у ком ћете поставити фолију. Заједно са децом, од земље и воде направите смешу, а потом кексе у различитим облицима, торту, или облике какве год замислите. Када их осушите, можете користити темпере или водене боје да их украсите.

 

ИГРА: ИЗМЕНИ - ЗАМЕНИ

У овој игри један или више играча напушта собу да би у њиховом одсуству остали направили извесне измене: навукли завесе, преместили слику на зиду, окренули столове на другу страну, променили распоред посуђа на столу, померили саксије, итд. Задатак је да они који су били одсутни што брже примете промене. Иако изгледа да смо добро запамтили собу у којој проводимо доста времена, када се промени неки детаљ, заиста може да буде тешко да се уочи промена. Уколико је саиграчима тешко да пронађу разлике, играјући игру топло-хладно можете их наводити ка месту на којем је направљена промена!

 

ИГРА: Потрага за тајним симболима

За ову игру биће вам потребно: два листа папира, већа провидна посуда, кухињска четка за премазивање или четкица, шећер или со, маркер или фломастер

На листу папира напишите различите симболе: цифре, слова или различите облике. Преко тог папира ставите већу провидну чинију, тако да се на њеном дну виде сви симболи. Затим у посуду сипајте мало шећера или соли, тако да прекријете симболе испод чиније. На другом папиру препишите све симболе са првог папира. Понудите детету да уз помоћ магичне четеке за истраживање, померањем шећера или соли у посуди, пронађе све симболе. Сваки симбол који дете пронађе може да прецрта маркером, све док не прецрта све симболе скривене на дну посуде.

 

ИГРА: Музички сто за бенд

За ову игру потребно вам је: простирка, дрвене или пластичне варјаче, старо метално посуђе, пластичне посуде и лименке.

На простирку, коју сте припремили поређајте посуђе или лименке. Придружите се детету у прављењу различитих звукова. Ова игра пружа могућност да се деца најранијег узраста упознају са звуковима и прављењем мелодије. Када увежбате мелодију, ваш бенд може да наступа.

 

ИГРА: Пронађи ме

Направите од тканине већи џеп или узмите платнену торбу, коју имате код куће и затворите је штипаљкама или шналама.

У џеп или торбу ставите разне ситне предмете: кликере, дугмад, лоптице, штипаљке, чепове, различите фигурице, … Опипавањем погађајте са дететом који је предмет у питању или задајте једни другима предмет који је потребно да пронађете опипавањем.

                   Уживајте у заједничкој игри!

 

 

ИГРА: Причајмо причу

    Многа деца и одрасли воле да слушају и причају приче, а причање прича може бити узбудљивије и лепше уколико их деца и одрасли испричају - заједно.

    Као помоћ при осмишљавању приче могу се користити било који сликовни прикази - сликовнице, бојанке, илустрације у дечјим часописима или било какве погодне слике. Можете почети како бисте дали детету пример - одаберите једну слику и започните причу на основу ње; потом, нека дете извуче или одабере следећу слику и покуша да на основу ње направи причу. Извлачите слике наизменично и константно се надовезујте једни на друге.

    Уместо слика, могу вам као инспирација послужити и предмети из вашег окружења - можда тиме игра убрзо прерасте у представу.

 

ИГРА: Шта све можеш да направиш од парчета папира

   Потребно је по једно парче папира за сваког учесника. Свако код себе има по један папир и треба  да га погледају шта од њега могу да направе ако га увијеш, згужваш пресавијеш или урадиш нешто друго. Кад заврши свако свој рад, покаже осталима  али не каже шта је направио.

     Питање гласи: - Који је то предмет?

  Сада без речи, пантомимом  представи свој предмет илки играчку, покажи шта се ради са тим предметом?

 Питање гласи: - Кажи назив предмета.

Уколико нико не погоди о ком предмету је реч, онда нам ти откриј тајну.

У оваквој игри даје се прилика деци да на посебан начин, маштањем , са обичним материјалом какав је папир створе облике и форме које им нешто значе. Свако дете има могућност да мисаоно, моторички, вербално и невербално  изрази своје склоности кроз маштање и стварање

ИГРА: Имаш капљицу боје и папир

     За ову игру су потребне темпере. Задатак је да деца изаберу и растворе боју од које ће узети једну капљицу  и капнути на свој лист папира. Затим од капљице једне боје  (или више капљица различитих боја)  дете треба да направи цртеж, на начин који само изабере. Могуће је цртање прстићем или неким помоћним штапићем. Од садржаја на цртежу се може добити и прича.

       Ликовна игра почиње од случајно растворених обика  (капљице су се раствориле, разлиле) преко проналажења сличности тих облика са облицима предмета, бића и појава  које деца познају до доцртавања садржаја  како би се остварила потпуна слика.

ИГРА: ШАШАВА ПРИЧА

    Са децом се разговара о црвеној, жутој и плавој боји и свему из околине што има ове три боје. Затим свако од учесника представља једну од три боје. Задатак је да осмисле причу у којој ће све бити „обојено“ бојом  коју представљају.  На пример: - Шетао сам плавим парком у коме је расло плаво дрвеће. Људи плаве косе су водили плаве псе..

   Сваки члан појединачно представља причу, док остали могу да допуњују  садржај приче. Из сваке приче издваја се оно што је необично или интересантно. На крају можете предложити да се од садржаја све три приче, састави четврта, савим ова прича која ће вероватно имати најнеобичнији садржај какву деца обично називају  најлуђа прича, прича без везе или шашава прича.

   Ову игру прихватају деца свих узраста јер омогућава измене и надограђивање.

 

   ИГРА: СЛИКОВНИЦА –КИШОБРАН

    За ову игру потребан је један стари кишобран (једнобојан) Од великог кишобрана који је подељен на одвојена поља зракастим жицама могу се направити сликовнице на више начина. На пример:

   - Сваки део куполе кишобрана би био добра (тамна) подлога  за стварање по једне слике из приче за коју се одлуче учесници. Кишобран се лако окреће, тако да се оваква сликовница лако леда и чита. Са ње се лако чита представљена прича  у сликама.

- На жичане завршетке  кишобрана могу се закачити ликовно обрађени предмети  разних облика и величина (нпр. ликовно обликован   папир добијен гужвањем)

   

   ИГРА: ПАУКОВА МРЕЖА

За ову игру потребно је најмање троје учесника и један већи комад ластиша, траке, или канапа. Крајеве завежити у чвор тако да добијете кружницу, а затим увртањем кружнице формирајте облик слова ,,X”.

Двоје учесника држе формирану „мрежу“ између себе и померају је у различитим правцима, понављајући стихове :

,,Паукова мрежа, паукова мрежа, направио сам ја нешто, ово је петља за тебе, провуци се сада вешто!“

На реч: ,,Вешто!“, учесници који држе мрежу заустављају се у положају у ком су се затекли, и ногама газе део мреже како би је начинили још компликованијом. Остали учесници треба да се провуку са једне стране мреже на другу, тако да саму мрежу ни једном не додирну. Учесници који додирну „паукову мрежу“ и упадну у њу долазе на место оних који су је држали.

 

                                                                         УЖИВАЈТЕ У ИГРИ!

ИГРА: БОЈЕ И МУЗИКА

Деца слушају изабране инсерте из инструменталне музике свих врста (музика намењена деци, забавна, класична). Затим деца бирају ону врсту музике која им је оставила најачи и најпријатнији утисак.

На крају се деци предлаже  да узму четкице и папир и да уз слушање  изабране композиције , свако по свом осећању и доживљавању обоји музику бојом која би јој одговарала.

Деци се даје палета од три боје: црвена, жута и плава. Могу да слушају музику различитог ритма, вокалну и инструменталну, и да за сваку боју одаберу музику одговарајућег ритма. Ова игра код деце буди велико интересовање и даје добру забаву.

 

ИГРА: ДОДАЈ НЕШТО СВОЈЕ

Деца започињу цртеж по сопственом избору и остали учесници се не договарају. Цртање почиње тако што једно дете почиње, по свом избору да црта оно што жели. Остали учесници игре прате његово цртање и када га зауставе цртање настављају они, једно по једно.

Сви учесници након првог цртежа имају задатак да започетом цртежу додају нешто своје тј. да започету тему развију и обогате садржајем.

Игра подстиче код деце самостално ликовно изражавање. Уз заједничко цртање деца се спонтано похваљују што делује  подстицајно. На овај начин гради се дечја креативност.

 

ИГРА: ЧАРОБНА ЛИНИЈА

Изаберите простор у кући у којем ћете залепити широку лепљиву траку на под, или искористите било шта што је дугачко и уско, на пример: канап, вијачу, старе шалове,.. Просторија може бити ходник или нека од просторија кроз које дете често пролази. Кажите детету да је то чаробна линија, која је дошла да се игра и дајте јој име (нпр. Риста глиста). Смишљајте различите начине кретања. Објасните да вам је Риста глиста рекла да можете проћи кроз ходник, на пример, само ако стављате пете испред прстију друге ноге, тако да се додирују. После извесног времена смислите нови начин кретања, као што је скакутање, ходање уназад, ходање на једној нози...

Можете мењати изглед путање (цик-цак, кривудаво, полукружно), можете на путању поставити неки предмет (на пример стари ЦД, коцку...) Када дете дође до тог предмета можете имати нови предлог: да нешто отпевате заједно, да набројите боје, да се окренете у круг, да избројите до 5, ако је могуће да подигне предмет ножним прстима и да га ставите на другу страну линије (оловку, згужвани украсни папир), да убере јабуку са гране (испружи обе руке ка горе и успне се на прсте) и онда је стави на земљу (чучањ). Препустите се машти и дозволите вашем детету да каже или покаже шта му је шапнула Риста глиста.

ИГРА: МОЈ СКРИВЕНИ ПРОСТОР

 

Потребан материјал:

 Јастуци, ћебад, прекривачи

 Столице и други комади намештаја

Узмите прекриваче, ћебад или фротире и разапните их преко столица, ивица намештаја или неких других ,,стубова”. Испод поставите ћебе, поређајте омиљене играчке, јастуке, књиге или сликовнице. Тако ћете направити ваше тајно скровиште - ваше место за игру и маштање, за одмор и опуштање, за скривање и осамљивање, али и за истраживање и учење. У тајном скровишту које сте направили можете радити шта год пожелите; између осталог, можете разговарати са дететом о томе зашто је сада важно да се „сакријемо“ и останемо код куће, можете направити вртић (у ком дете може да буде и васпитач), докторску ординацију (на пример, са старим папирима као блокчићима за рецепт, печатом од пампура, стетоскопом од старог рајфа и плишаним играчкама као пацијентима), или извиђачки камп, а уз додатак лампе или видео-рекордера ово место можете трансформисати у позорницу или биоскоп.

 

ИГРА: АСОЦИЈАЦИЈЕ

За ову игру је довољно двоје, а можете је играти и у паровима. Сваки играч треба да осмисли одређен број појмова и да их запише на папириће - дозвољено је све осим властитих имена, а појмови не би требало да буду превише тешки за објашњавање. Сви папирићи са задатим појмовима се убацују у ,,шешир” (кесу, торбу, посуду... шта год имате при руци), а играчи их извлаче одређеним редоследом и објашњавају извучени појам свом пару. Приликом објашњавања појмова, дозвољено је користити све речи, осим корена/делова задатог појма, коришћења речи истог или сличног значења или речи на другом језику. Саиграч има 30 секунди да погоди о ком појму је реч.

Уколико желите да отежавате захтеве игре, у следећем кругу можете појашњавати задати појам користећи само једну реч, или само покрете.

 

ПРИЧЕ ИЗ ПОРОДИЧНОГ АЛБУМА

Прикупите разне породичне фотографије. Најпре погледајте фотографије заједно са својом децом, именујте особе које се налазе на њима и онда заједно направите породични албум. За прављење албума потребна је свеска, дрвене бојице, фломастери, стикери, лепак, украсне траке и шта год мислите да се може искористити у ове сврхе, а да имате код куће. Препустите детету да изабере фотографије које ће ставити у албум. Око сваке фотографије испричајте причу: како је настала, ко је на фотографији. Покушајте да се сетите приче за сваку особу на фотографији, нечег што је важно, смешно,чудно, необично..

ИГРА: НАБРОЈ РЕЧИ КОЈЕ СИ ЗАПАМТИО

Водитељ обезбеђује занимљив текст за читање у коме се јављају необична имена и необичне речи ( као у путописима, догађајима из далека, непознатих крајева и сл.)

Учесницима се  чита  непознат текст. Пре почетка читања поставља се задатак  да обрате пажњу на садржај приче и да запамте речи (старији могу и реченице) које су им биле интересантне.  По завршеном читању разговара се о  њима и њиховом значењу  (одрасли могу исписати речи на једном папиру)

Други задатак је да се од исписаних речи заједнички ствара  прича  која најчешће добија необичан садржај.

 

ИГРА: МОЈ ЛЕТЕЋИ ЋИЛИМ

За игру је потребно припремити три парчета тканине  која ће представљати летећи ћилиме  и три парчета  од дрвета ( или другог материјала) погодног за бацање. Испред играча  на малом размаку леже три ћилима, поређана у истој равни. Играчи су спремни да отпочну лет на својим ћилимима.  Сваки играч држи у руци  по једну плочицу коју треба да баци на површину ћилима. Заустављање плочице на ћилиму обезбеђује  сваком играчу право да стане на ћилим.

Лет на ћилиму представља замишљено путовање и „посматрање“ свега оног изнад чега се лети. Посебан задатак за сваког играча је да невербално, мимиком и пантомимом , приказује све оно што на путовању „види“. На истом ћилиму могу у исто време летети и два летача , уколико су на почетку игре оба бацила  своје плочице на исти ћилим.

 Игра је лака и интересантна за децу која имају искуства  у играма невербалне коуникације.

  Један од основних задатака  у овој игри да дете, замишљајући да лети на ћилиму од слика које је имагинацијом добилоизабере једну  коју ће најлакше моћи  невербално да прикаже осталим учесницима.

 

ИГРА: ОВО ЈЕ НАША БАЈКА

Ово је врста игре у којој деца маштају и стварају. Старији учесник  ствара атмосферу за причање бајки, повремено усмерава ток приче и записује  садржај дечјег приповедања.  Деци предлажемо да заједно измисле  своју бајку  са јунацима  какве они воле, потом ће они илустровати  тј. нацртати  све оно што мисле да је најлепше у њој.  Када је у питању садржај бајке у при план се истичу главни јунаци  и важност њихове улоге у причи.

Потом следи ликовно представљање  садржаја бајке тако што деца ређају цртеже  по садржајном редоследу приче.

Децу подржавамо у стварању баки јер је бајка оптимистичко штиво са срећним крајем. Деца их воле јер у њима побеђује истина и правда, оличене у позитивним ликовима.

 

 

                                УЖИВАЈТЕ У ЗАЈЕДНИЧКОЈ ИГРИ !

ОБЈЕКТИ

  • Вртићи
  • Јасле
  • Припремни предшколски програм